هوش مصنوعی
احتمالاً قوانین جنگا را به یاد میآورید : شما به یک بلوک چوبی در برج ضربه میزنید ، سعی کنید آن را حذف کنید، و سپس امیدوارانه آن را بر روی قسمت بالای برج که ناپایدار شده است قرار می دهید اولین کسی که برج را از دست میدهد بازی را می بازد ماهیت فیزیکی جنگا آن را با بازیهای سنتی مانند شطرنج متفاوت میسازد و جزو مسابقاتی است که در آن هوش مصنوعی برتری دارد. به عنوان یک بازی پیچیده جنگا چالش های منحصر به فرد خود را برای یک ربات به همراه دارد . مهندسین مکانیک در موسسه تکنولوژی ماساچوست در حال کار بر روی یک روبات دو انگشتی هستند که از هوش مصنوعی و سنسورها برای تشخیص فیزیک این بازی استفاده می کند و آن را بازی می کند .
با یک بازی مثل شطرنج ، شما میتوانید تمام اطلاعاتی که برای بازی نیاز دارید را جمعآوری کنید ، و امیدواریم که با نگاه کردن به صفحه آن را برنده شوید. هیچکس لازم نیست توی یک صفحه شطرنج دخالت کند تا ببیند آیا قادر به حرکت است یا نه. ( و با بازیهای تختهای مانند آن ، نرمافزار هوش مصنوعی میتواند به سرعت در شبیهسازی یاد بگیرد ) اما جنگا متفاوت است . نمیتوانید فقط نگاه کنید باید آن را لمس کنید . نیما فاضلی کاندیدای دکترا و مهندس مکانیک در MIT و اولین نویسنده در یک مقاله جدیدی در مجله Science Robotics می گوید : "شما باید به طور فیزیکی باید با آن تعامل داشته باشید تا بتوانید اطلاعات کافی برای تصمیم گیری داشته باشید
فاضلی و همکارانش این روبات را با دو انگشت که میتوانند برای فشار دادن به یک بلوک استفاده کنند و بعدا ً آن را درک کنند ، ساختند . این دستگاه به دو سنسور اتکا دارد تا دنیای پر شده خود را درک کند : دوربینی که برج را میبیند ، و یک سنسور نیرو در " مچ " خود برای دانستن اینکه چقدر فشار در حال هل دادن است . در حالی که آنها باید اجزای سازنده خود را بسازند ، خود بازو نیز یک وسیله رباتیک به صورت قفسه ای است . از طریق این حسگرها و تکنیکهای یادگیری ماشین مثل شبکههای عصبی ، قادر به تشخیص فیزیک بازی بود .
ربات از این طریق تجربه یاد گرفت . به گفته آلبرتو رودریگز مهندس مکانیکMIT خوب است که پیش بینی کنید که آیا این ایده خوبی است که فشار را ادامه دهید یا آن را متوقف کنید . ربات میتواند با دیدن بلوک ها احساس کند که میتواند به آسانی حرکت کند یا نه ، یا اگر برج متلاشی شود ربات می تواند قطعات فروریخته را بازسازی کند
این یادگیری چیزی است که ربات میتواند به خاطر هوش مصنوعی انجام دهد ، اگرچه مهندسین مجبور بودند ابتدا اطلاعات اولیه را به آن بدهند - آنها به این نکته اشاره کردند که هدف از بازی حذف بلوکها و سپس قرار دادن آنها در بالا است . اما بخش دیگر مستقل است و تصمیم میگیرد که کدام بلوک را هل دهد ، و تصمیم میگیرد که چگونه آنها را استخراج کند ؛ و در مورد خودش تصمیم میگیرد که این ایده خوبی است که آنها را بیرون نگه دارد ، یا به یکی دیگر منتقل شود .
رودریگز میگوید این ابتکار " به اندازه کافی خوب است که بتواند مقابل یک انسان بازی کند " و حتی اگر کند باشد ، سرگرمکننده خواهد بود . اما محققان میگویند که یک متخصص هنوز میتواند آن را شکست دهد. او اضافه میکند: " این قطعا ً یک پروژه نیست که با تلاش برای رسیدن به عملکرد فوق انسانی هدایت میشود ."